Retningslinjer for sommerjobb for skoleungdom

Ungdom mellom 16 og 18 år tilbys sommerjobb.

Retningslinjer for sommerjobb for skoleungdom

1.  Årsklasse tilsvarende første årsklasse på videregående skole prioriteres, men tilbudet kan utvides til ungdom fra og med det året de fyller 16 år, til og med det året de fyller 18 år, dersom økonomisk ramme tilsier at det er mulig.

2. Ordningen gjelder for ungdom med bostedsadresse i Bindal.

3. Formålet med ordningen er å gi skoleungdom en viss grad av arbeidserfaring og kunnskap om arbeidslivet med mål om å få utført samfunnstjenlige oppgaver i næringslivet/kommunen.

4. Det gis tilbud om to uker pr. ungdom, men dersom det er få søkere kan varighet økes til tre uker.

5. Dersom det er få søkere, kan det lyses ut på nytt.

6. Kommunedirektøren gis fullmakt til årlig å øke den økonomiske rammen dersom dette er nødvendig for å kunne gi tilbud til flere. Dette dekkes av næringsfondet, og det foretas budsjettregulering så snart som mulig.

7. Bedrifter kan gis tilskudd på kr. 2000,- pr. uke pr. elev (maksimalt to uker). Reglene for ordningen gjelder også bedriftene.

8. Det utarbeides eget søknadsskjema for ordningen, der søkerne blant annet gis anledning til å ønske arbeidsplass/yrkesvalg.

9. Administrasjonen må være aktiv opp mot næringslivet for å informere dem om tilbudet.

10. Søknadsfrist settes fast til medio mars. (Gjelder fra 2023)

Vedtatt i kommunestyret 24.02.2022, sak 15/2022