5.9.1 Søknad - Statlig sikring av friluftsområder

Heilhornet har gradvis fått flere og flere besøkende, og parkeringssituasjonen har nå blitt nokså kaotisk og trafikkfarlig ved parkering i Hornlia ved fv 17. Som en konsekvens av dette må det tilrettelegges bedre for parkering i området.

Dagens parkeringsplass er ikke mulig å utvide pga dens topografi, og andre alternativer er derfor vurdert. Løsningen har falt på Bjynnstien rett ovenfor Lysfjordvatnet.

Dette prosjektet fikk våren 2023 støtte fra Miljødirektoratet via ordningen for «statlig sikring av friluftsområder». Bindal kommunestyre har også satt av midler for kommunens egenandel i prosjektet. I løpet av høsten 2023 og vinteren 2023/24 skal Bindal kommune overta ca 20 da areal for området, hvorav inntil drøye 6 dekar vil bli brukt til parkering. Det er også planlagt toalettfasiliteter og nye stier i forbindelse med prosjektet. Det er stipulert anleggsstart ved Bjynnstien ila våren 2024, forutsatt at det blir en forsvarlig kostnad på prosjektet. Toalettfasiliteter og stier vil bli omsøkt i fase 2.

I prosessen vil det også bli avsatt eget arealer til evt kiosk e.l.