5.7.0 Digitalisering – offentlige tjenester

Bindal kommune har vært positiv til at det skulle opprettes oppgavefellesskap for Digitale Helgeland, og bidra derfor også økonomisk til prosjektet gjennom midler som er lagt inn i budsjett og økonomiplan.

Bindal kommune har vært med med i det kommunalt oppgavefelleskap Digitale Helgeland siden 01.01.2023.

Digital transformasjon

Det å styrke den digitale kompetansen, er en viktig del av DigiNordland sin strategi og daglig arbeid. Digitaliseringen av samfunnet går raskere og raskere, og det krever at kommunene kontinuerlig utvikler den digitale kompetansen. For å lykkes med digitalisering er det flere områder enn de tekniske som kommunene må beherske, som f.eks. prosessforbedring, gevinstrealisering og endringsledelse. Behovene er ulike i kommunene og hos den enkelte ansatte i kommunene, men felles er at kompetansen må videreutvikles.