5.5.0 Laksevei Nord

Trøndelag fylkeskommune, i samarbeid med Grong, Høylandet og Nærøysund kommuner, planlegger Lakseveg Nord fra Gartland til Rørvik som et bompengefinansiert prosjekt, og det er mulighet for å få fv. 17 fra Nordlandskorsen til Årsandøy med i dette prosjektet.

Både Bindal kommune og Nordland fylkeskommune har gitt uttrykk for at det er positivt innstilt til prosjektet med forgreining fra Nordlandskorsen til Årsandøy, og kommunen skal støtte opp om videre arbeid med reguleringsplanlegging og bompengeutredning.

Det er forutsatt at bompengesøknaden skal framlegges for kommunestyrene og fylkestinget for behandling før den skal sendes til Vegdirektoratet for utarbeidelse til Stortingsproposisjon. På et senere tidspunkt vil Bindal kommunestyre ha et godt grunnlag for å si ja eller nei til bompengefinansiert utbedring av veistrekningen. Det må samtidig ses på rabattløsninger for brukere som benytter seg av veien ofte.