4.3.3 GNISTEN

Kunnskapsparken Helgeland (KPH) har i samarbeid med Bindal kommune, Sømna kommune, Vega kommune, Vevelstad kommune og Brønnøy kommune besluttet å starte opp en felles arena for gründere og aktører i næringslivet som ønsker å nyttiggjøre seg av mulighetene knyttet til innovasjon og utvikling i Sør-Helgeland. Brukstomta Næringspark, Bindal Næringsforening er lokale partnere i prosjektet sammen med kommunen. Prosjektet er i 2023 finansiert via Brukstomta Næringspark, som igjen fikk tilsvarende bevilgning over næringsfondet.

Sør-Helgeland er en region med et stort vekstpotensial, og byr på et bredt ressursgrunnlag som gir stort potensiale for etablering av nye virksomheter og næringer, og utvikling av eksisterende næring. Ved å koble flere hoder sammen i et kompetansehevende program siktes det mot å trigge skaperlyst og drivkraft gjennom prosjektet Gnist.