2.8.3 Nedskrivning av studielån

Videreføre dagens ordning med nedskrivning av studielån

Bindal kommune har i dag en ordning hvor personer under 35 år kan få ettergitt kr 8 250 per år i maksimalt tre år etter å ha flyttet til kommunen.

Ordningen kan sammenlignes med en lignende ordning i den nasjonale tiltakssonen Finnmark og Nord-Troms. Tilflyttere til denne regionen kan få sitt studielån nedskrevet med inntil ti prosent av opprinnelig lånegrunnlag, avgrenset oppad til kr 25 000 per år.

Dagens ordning har hatt begrenset effekt for befolkningstall og rekruttering av sykepleiere/ vernepleiere, men det er grunn til å tro at den virker motiverende for det begrensede antall som søker og kvalifiserer for nedskriving per år. Kommunen ønsker å beholde ordningen fordi den har potensial til å «tippe vektskålen» for mulige søkere. Ordningen finansieres gjennom næringsfondet og belaster ikke kommunens driftsbudsjett.

Fagplan for rekruttering av kompetent arbeidskraft til Bindal kommune