2.8.1 Modernisere rekrutteringsarbeidet

Aktivt profilere kommunen og modernisere rekrutteringsarbeidet

Bindal kommune utlyser i dag stillinger etter en lite oppdatert mal og gjennom tradisjonelle kanaler som lokale aviser, fagtidsskrift og NAVs jobbsøkerportal. Kommunen erfarer at andre distriktskommuner har hatt gode effekter av å etablere en mer gjennomarbeidet rekrutteringsprofil og variere hvilke kanaler som benyttes for å nå mulige kandidater.

En rekke kommuner og bedrifter arbeider også kontinuerlig med å profilere sine kompetansebehov i stedet for kun når de har aktuelle utlysninger. Slik profilering kan gjøres gjennom tradisjonelle og sosiale medier og kan enkelt beskrives som «kontinuerlig skryting av hva kommunen kan, gjør og trenger». Formålet er å presentere kommunen som en spennende arbeidsplass som kontinuerlig utvikler egen kompetanse, arbeidsmetoder og organisering. Faktum er at Bindal kommune gjør mye av dette innen alle sektorer, men det er lite kjent i regionen og blant utflyttede ungdommer.

Fagplan for rekruttering av kompetent arbeidskraft til Bindal kommune