2.7.7 Lønn basert på ansiennitet for høyskolestudenter

Lokale forhandlinger mellom Bindal kommune og arbeidstakerorganisasjonene i 2019 og 2020 har gitt studenter under høyskoleutdanning følgende lønn ut fra garantilønnstabell for ansiennitet:

• Første år: tilsvarende fagarbeider 4 år

• Etter fullført første år og andre år: tilsvarende fagarbeider 8 år

• Etter fullført andre år og tredje år: kr I 0.000 under garantilønn for stillinger med krav om 3-årig U/H-utdanning.

Ordningen er etablert og det er oppnådd enighet om at den skal gjelde inntil senere forhandlinger ønsker den endret. Samtidig har partene protokollført at ordningen skal «vurderes i forbindelse med forestående rekrutteringsprosjekt.» Det er denne planens vurdering at ordningen bør videreføres. Sommer- og deltidsjobb for studenter innen syke- og vernepleie har vært viktige arenaer for rekruttering for kommunen. Det er derfor viktig å sikre gode og forutsigbare lønnsbetingelser for å redusere risikoen for at studenter som hører hjemme i Bindal velger sommer- og deltidsjobber hos andre kommuner eller i spesialisthelsetjenesten.

Fagplan for rekruttering av kompetent arbeidskraft til Bindal kommune