2.7.5 Inngå legevaktsamarbeid med andre kommuner

Dette er et tiltak som kommunen arbeider med allerede basert på en økonomisk målsetning (reduksjon av kostnad). Tiltaket bør imidlertid også inkluderes i en rekrutteringsplan fordi egen legevakt hele døgnet for kommunen setter krav til et antall fastleger og påfører en relativ høy vaktbelastning for de aktuelle fastleger.

Gitt analysen ovenfor og den nasjonale krisen i fastlegeordningen vil det være meget krevende for kommunen over tid å rekruttere 4 fastleger. 4 fastleger er samtidig nødvendig for å ha en vaktbelastning som er bærekraftig over tid.

I tillegg er det slik at selv når 4 fastleger er ansatt, så er vaktbelastningen såpass høy at den ikke fremmer rekruttering og også gjør det vanskelig å beholde fastleger over tid. De siste 5 år har kommunen nærmest utelukkende kunnet rekruttere såkalte ALIS-leger (se tiltak 3). ALIS-leger er ofte yngre og i en livsfase hvor det er relevant å etablere familie. 7-8 vakter i måneden inkludert hver fjerde helg er en vaktbelastning som vanskelig kan kombineres med slik etablering. Bindal kommune konkurrerer med en rekke andre distriktskommuner som har lavere vaktbelastning og egen legevakt gjør det vanskeligere å nå opp i en slik situasjon. Den økonomiske kompensasjonen for vakt er ikke tilstrekkelig for ALIS-leger selv om kompensasjonen i seg selv er konkurransedyktig med andre kommuner.

Fagplan for rekruttering av kompetent arbeidskraft til Bindal kommune