2.7.1 Utdanningsstipend for bachelor-studier i helsesektoren

Etablering av permanent utdanningsstipend for desentraliserte bachelor-studier innen sykepleie og vernepleie samt generell videreutdanning innen helse.

Bindal kommune søker hvert år Statsforvalteren i Nordland om kompetansetilskudd til helse- og omsorgstjenestene i kommunen. Søknaden utarbeides av Bindal kommune i samarbeid med hovedtillitsvalgte hvor kompetansebehov i kommunen, og ansattes signaler om ønsket utdanning i forhold til grunn-, videre- og etterutdanning danner grunnlag for søknaden.

Bindal kommune bruker utdanningstilskuddet til å støtte grunn-, videre- og etterutdanning av faste ansatte. I vurderingen vil det legges vekt på tildelingsbrevet fra Statsforvalteren samt de kurs/fagretninger vi selv har vektlagt i vår søknad. Utdanningsstipend vil bli delvis utbetalt under utdanning og delvis etter fremvisning av eksamensbevis. Stipendmottakerne selv må vurdere hvor mye de skal ha fri og hvor mye de selv skal «investere» i videreutdanningen. Det kan ikke forventes at utdanningen er kostnadsfri. Ansatte som trenger permisjon for å gjennomføre studier, må ha dialog med nærmeste leder for å avklare hvordan dette kan gjennomføres samtidig med at forsvarlig drift ivaretas. Mangel av kvalifisert personell på helg fører til at permisjon uten lønn på helg ikke vil kunne gis. Den ansatte må ha dialog med nærmeste leder slik at det kan utarbeides en årsturnus hvor det tas høyde for tilpasning i forhold til studie og forsvarlig drift i avdelingen. Årsturnus kan tilpasses ved å bruke ferie, avspasering, friønsker i forhold til studiedager/uker, praksis og lignende. Den ansatte har også mulighet til å opparbeide fri og sette timer i timebank slik at vedkommende kan avspasere ved behov i forhold til studie. Permisjon med lønn til å avvikle eksamen vil bli gitt i tråd med sentral tariffavtale og lokalt permisjonsreglement. Tiltaket er rettet mot faste ansatte i Bindal kommune.

Fagplan for rekruttering av kompetent arbeidskraft til Bindal kommune