2.1.0 Tilrettelegging for å få faglært arbeidskraft

Flere småkommuner vil stå overfor en tiltagende knapphet på faglært arbeidskraft i årene som kommer, og fagutdanning av egne medarbeidere i tilknytning til arbeidsplassen kan kompensere for mangel på kvalifisert arbeidskraft. Opplæring av egne medarbeidere kan være en billig måte for både offentlig og privat sektor å sikre tilgang på relevant arbeidskraft.

Satsing på oppgradering av egne ansatte, særlig tilrettelegging for å oppfylle praksiskrav, gjennomføring av teoretisk opplæring i kombinasjon med jobb og andre tiltak for å øke motivasjonen til å delta i opplæring, vil kunne gi gode resultater. Disse tiltakene bør inngår i et helhetlig opplegg, og likebehandling av ansatte og langsiktig finansiering av opplæring må være avklart.