1.7.4 Beholde flyktningeressurser

Bindal kommune skal fremstå som innovativ, og med engasjement for integrering. Det skal settes søkelys på viktigheten av å se bosetting i kommunen i sammenheng med arbeidsmarkedet og utdanningstilbudene lokalt. Bindalsamfunnet skal sammen arbeide langsiktig og målrettet for at flyktninger og innvandrere skal bli kvalifiserte arbeidstakere og at lokale arbeidsgivere skal bli mer inkluderende. Ser vi på flyktninger som ressurser, blir de ressurser.

I et verdiskapingsperspektiv skal vi se på flyktninger som individuelle ressurser, og ikke bare som gruppe. Gjennom en god integreringsstrategi kan flyktningeressursene bidra til både å bremse den negative befolkningsutviklingen i Bindal, og til en viss grad dekke opp kompetansebehovet i enkelte sektorer.