1.6.0 Næringslivsdag for ungdommer

I samarbeid med næringsliv, skolene i kommunen og Bindal kommune, skal det arrangeres en «Næringslivsdag for ungdom». Målet er at dette skal bli et årlig arrangement.

Tiltaket har til hensikt å synliggjøre bredden av næringsliv og yrkesmuligheter i Bindal ovenfor ungdomsskoleelevene, samt bidra til å sikre arbeidskraft og kompetanse for det lokale næringslivet.

Med stadig flere eldre og færre innbyggere, er det kritisk at utviklingen ikke bare bremser, men også snur. Vi må jobbe strategisk og systematisk med rekruttering over tid for å sikre livskraftige samfunn, at næringslivet har tilgang på relevant kompetanse og arbeidskraft, og at utdanningsinstitusjonene våre består.

Med stadig færre innbyggere, vil vi få en stadig svakere stemme i storsamfunnet og må i enda større grad kjempe for å beholde tjenester lokalt og regionalt. En næringslivsdag som kobler næringsliv og utdanning direkte, gjør det lettere for ungdommene å se sammenhengen mellom egenskaper og kompetanse næringslivet trenger og relevant linjevalg.

For å trigge interessen hos ungdommene og stimulere til mestringsopplevelser, oppfordrer vi til å skape aktivitet som ungdommene kan delta i/konkurrere om/prøve/smake el.

Bindal kommune har ansvar for å utarbeide en fast struktur og vurdere fremtidige muligheter for arrangementet. Tiltakene 1.5.0 og 1.6.0 har et samlet budsjett på kr 50 000 som for inneværende år dekkes av Brukstomta Næringspark. For 2024 og videre fremover skal begge tiltakene søkes innarbeidet i økonomiplan og budsjett.