1.1.0 Utvikling av nye, lønnsomme og attraktive arbeidsplasser for unge mennesker med høyere utdanning og fagutdanning

Mange unge reiser fra Bindal, primært for utdanning, men også for jobb og andre opplevelser. Dette er en naturlig prosess i alle små distriktskommuner, mens hovedutfordringen ligger i at den største andelen av disse er svært usikre på om de noen gang kommer til å flytte tilbake til hjemkommunen.

Det er naturlig at barn og ungdom ikke vet hvor de skal bo og jobbe i framtiden, og at de ønsker å reise ut for å høste erfaringer før man etablerer seg.

Unge voksne over 20 år er den mest mobile aldersgruppen, og for disse handler det om å ta stilling til spørsmål som bl.a utdanning, yrkeskarriere, interesser, partnere, barn, stedsidentitet og nettverk.

Dersom unge Bindalinger med høy utdanning i mindre grad vil bruke sin kunnskap i hjemkommunen vil det kunne føre til tap av kompetanse og innovasjonskraft. Å fremstå som en attraktiv region er viktig både for kommunen og virksomheter i offentlig og privat sektor, og reiser sentrale spørsmål som bl.a;

• Hvordan holde kontakten med utflyttede ungdommer i perioden de bor utenfor regionen?
  • Hvilke kanaler er gode for dialog med ungdommene mens de bor utenfor kommunen?
  • Hva er viktig for de som vurderer å vende tilbake, og hva kan vi gjøre for dem?

Når man jobber for, og med, ungdommer både i og utenfor Bindal, så må det tas grep for at de samme ungdommene faktisk ser at det er et stort potensial i hjemkommunen.

Utvikling av nye, lønnsomme og attraktive arbeidsplasser må gjøres parallelt med utvikling av teknologi, infrastruktur og kommunens (og regionens) omdømme.

Samtidig må moderne og hensiktsmessige boliger gjøres tilgjengelig for unge enslige og unge barnefamilier som ønsker å bo og jobbe i Bindal.

Tiltaket sammenfaller i stor grad med tiltakene 1.4.0, 1.5.0 og 1.6.0 under Tema 1, men er en presisering av at de unge er en helt sentral ressurs for den fremtidige samfunnsutviklingen i Bindal.