FORURENSNINGSLOVEN - kommunens roller

Kommunens ulike roller i forhold til FORURENSNINGSLOVEN

Kommunen har flere roller i forhold til forurensningsloven. Gjennom loven pålegges kommunen for det første en rekke plikter som skal overholdes, som for eksempel plikt til innsamling av forbruksavfall, og plikt til å ha tilstrekkelig beredskap mot akutt forurensning. Dernest er kommunen forurensningsmyndighet og skal opptre i rollen som offentlig myndighetsutøver i medhold av loven, for eksempel ved å gi pålegg i medhold av § 37 om opprydding av avfall.

Kommunens myndighet og plikter etter forurensningsloven - en oversikt

Kommunen har følgende myndighet etter forurensningsloven:

 

Avløp
§ 22 Den myndighet som forurensningsmyndigheten har etter 2. ledd til å kreve omlegging og utbedring av stikkledning, utøves av kommunen.

§ 23 Innenfor sitt myndighetsområde kan kommunen bestemme at avløpsvann kan ledes inn i en annens avløpsanlegg og kreve tilknytning til eksisterende avløpsanlegg, jf. 1. og 2. ledd.

§ 25 Kommunen kan kreve kostnadene dekket i samsvar med lov om kommunale vass- og kloakkavgifter. Kommunen kan kreve refusjon i henhold til bestemmelsene i plan- og bygningsloven.

§ 26 Reglene i § 30 om avfallsinnsamling og § 34 om avfallsgebyr får tilsvarende anvendelse ved tømming av slamavskillere, privéter, mv. Kommunen har både myndighet og plikt til å dekke kostnadene gjennom gebyrer. Den myndighet som forurensnings-myndigheten har etter siste ledd til å kreve slamavskillere utkoplet, utøves av kommunen.

 

Avfall
§ 30 Kommunen kan gi forskrifter om avfallsordningen i kommunen. Kommunen kan etter søknad unnta bestemte eiendommer fra den kommunale innsamlingen.

§ 34 Kommunen skal fastsette forskrifter om avfallsgebyr som skal dekke kommunens samlede utgifter ved avfallshåndteringen.

§ 35 Kommunen kan gi pålegg for å sikre at avfallsbeholdere blir satt opp og tømt, og at det ryddes opp av dem som har ansvaret, iht. plikten etter § 35, 1. og 3. ledd.

§ 37 Kommunen kan gi pålegg om fjerning av avfall og opprydding i forbindelse med brudd på forurensningsloven § 28. Kommunen kan også gi pålegg om å dekke utgifter til opprydding. Den myndighet som forurensningsmyndigheten har etter 2. ledd til å pålegge opprydding og fjerning av større gjenstander, er delegert til kommunen.

 

Forurensningsloven § 7

Innenfor sitt myndighetsområde, dvs. der kommunen har hjemmel til å utøve myndighet i medhold av delegeringsvedtak eller direkte i medhold av loven, kan kommunen gi pålegg etter 4. ledd.

 

Kommunens plikter
I tillegg til den myndighet som er nevnt ovenfor, har kommunen følgende plikter etter forurensningsloven:

Avløp
§ 24 Kommunen er ansvarlig for drift og vedlikehold av avløpsanlegg som helt eller delvis eies av kommunen.

§ 26 Kommunen skal sørge for tømming av slamavskillere, privéter, tette tanker for ubehandlet sanitært avløpsvann mv. Kommunen skal også sørge for nødvendige anlegg for tømming av avløpsvann fra bobiler, fritidsbåter mv.

Forskrift om avløpsslam

Kommunen skal etter forskriftens § 12 oppbevare tilsendte opplysninger om slam fra slamprodusenter/leverandører i minst ti år. Fastsatt av Miljøverndepartementet 2. januar 1995, sist endret 27. september 1996, publikasjon T-1152.

Avfall
§ 29 Kommunen skal ha anlegg for opplag eller behandling av forbruksavfall og avløpsslam, og plikt til å ta imot slikt avfall og slam.

§ 30 Kommunen skal sørge for innsamling av forbruksavfall. Kommunen kan fastsette forskrifter om innsamlingen.

§ 33a Kommunen skal utarbeide plan for reduksjon og håndtering av avfall i kommunen (avfallsplan).

§ 34 Kommunen skal fastsette gebyrer til dekning av kostnader forbundet med avfallssektoren. Kostnadene skal fullt ut dekkes inn gjennom gebyrene.

§ 35 Kommunen har plikt til å sørge for oppsetting og tømming av avfallsbeholdere på utfartssteder og sterkt besøkte offentlige steder der en må regne med at avfall vil bli gjensatt dersom ingen andre virksomheter har slik plikt etter § 35, 1. ledd, eller § 36. I tilknytning til tømming skal det foretas rimelig opprydding i området.

§ 37 Kommunen plikter å ta stilling til henvendelse om opprydding av avfall, eller om betaling av utgiftene til opprydding av avfall.